Bel ons: 0345 57 3211

Dierenartsen­praktijk West-Betuwe

Vaccinaties konijn

Home » Bibliotheek » Vaccinaties konijn

Er zijn 2 veel voorkomende virusinfecties bij het konijn: Myxomatose en VHD (=RHD/VHS). Deze virusziektes hebben helaas bijna altijd een dodelijke afloop. Er is geen goed werkende therapie, daarom is voorkomen door een vaccinatie zo belangrijk!

Tijdens de vaccinatie kijken we je konijn na van neus tot staart, controleren zonodig: het gebit, ogen, oren en nagels, geven voedingsadvies en geven een vaccinatieboekje mee.

Virale bloederige diarree (VHD/RHD)

Deze infectie wordt via wilde konijnen overgebracht op ons huisdier. Het kan ook door het plukken en voeren van paardenbloembladeren uit het park, waar een wild en besmet konijntje overheen geplast heeft. Maar ook door het voeren van hooi! Hooi is het belangrijkste in de voeding van een konijn en mag nooit ontbreken. Maar hooi groeit op het land en daar zijn wilde konijnen. De symptomen van VHD1 zijn koorts, bloed uit de neus en benauwdheid. De incubatieperiode van deze ziekte is 24 tot 48 uur, en dood treed in 6 tot 24 uur na het beginnen van de koorts.

Een konijn kan tegen deze ziekte worden ingeënt. Enten hoeft maar 1x per jaar en kan vanaf 8 weken leeftijd. U kunt het hele jaar door een afspraak maken. Sinds eind 2015 is er een nieuwe variant van VHD: het VHD2 virus. Lees hier meer over de nieuwe enting.

Myxomatose

Myxomatose is een virus wordt op konijnen overgebracht door muggen, vliegen, vlooien en mijten. Dit betekent dat ook binnenshuis gehouden konijnen besmet kunnen raken en het noodzakelijk is ze te enten.

De symptomen van myxomatose zijn: Natte ogen, een vieze neus, knobbels, het konijn eet niet en heeft koorts. Een konijn dat nooit geënt is overleeft deze ziekte bijna nooit. Het beste dat je voor je konijn kunt doen is hem goed warm houden en een dierenarts bezoeken.

Vanaf 4 weken leeftijd kan uw konijntje geent worden. Dwergkonijnen lijken wat gevoeliger voor de enting en enten we liever op een leeftijd van 3 maanden.

Neem contact op

Heeft u vragen of opmerkingen? Bel ons op 0345 57 3211 of vul het contactformulier in.

Voor spoedgevallen zijn wij 24 uur per dag bereikbaar.