Bel ons: 0345 57 3211

Dierenartsen­praktijk West-Betuwe

Parasieten konijn

Home » Bibliotheek » Parasieten konijn

Parasieten zoals mijten, vlooien en luizen kunnen jeuk, haaruitval en schilfering geven. Gebruik niet zomaar middelen die u bij de hond of kat zou gebruiken (bv Frontline), want deze kunnen dodelijk zijn voor het konijn. Pas ook op vliegen in de buurt van uw konijn. Deze kunnen eitjes in de huid leggen en de larven die hieruit komen brengen grote schade aan.

Mijten

– Vachtmijt (Cheyletiella parasitovorax): Kale plekken, loszittende haren, schilfers, jeuk, wondjes
      – Haarschachtmijt (Leoparacarus gibbus): Kale plekken op nek/rug/onderbuik, geen schilfers, matige jeuk
      – Schurftmijt (Notoedres cati/Sarcoptes scabei/Demodex cuniculi): Jeuk, krabwondjes, vooral kop/oren
      – Oormijt (Psoroptes cuniculi): bruine/gelige korsten in de oren, schudden met kop/oren, krabben

Behandeling: een speciale pipet in de nek die eenmalig na 1 maand herhaald moet worden. Mijten zijn zeer besmettelijk voor konijnen onderling dus het is verstandig om alle dieren te behandelen. Bij oormijt raden wij aan naast de pipetten ook te zalven met een speciale zalf: dit verzacht de korsten zodat ze makkelijker loskomen. Trek nooit (!) aan de korsten; dit is heel pijnlijk.

Vlooien

Bij Konijnen zien we wel eens een besmetting met kattenvlooien. Deze vlo heeft de voorkeur voor katten- en hondenbloed maar zijn er weinig honden/katten in de omgeving dan wijkt de vlo uit naar het konijn. Bedenk dat 5% van vlooien leven op het dier, de rest leeft in de omgeving! Een konijn hoef je alleen te behandelen als je vlooien ziet; het is niet zinvol om ze preventief te bestrijden. Informeer naar een pipet die geschikt is voor konijnen! De honden/kattenpipetten kunnen dodelijk zijn voor een konijn.

Maden: Myasis

In de warme maanden vormen vliegen een groot risico voor zowel binnen- als buitenkonijnen. Met name groene vliegen kunnen eieren leggen rond de anus, met name wanneer het konijn aangekoekte ontlasting rondom de anus heeft. Dit zorgt dat de huid gaat ontsteken. Vliegen worden aangetrokken door de geur die van een ontstoken huid afkomt. Uit de eitjes ontstaan maden, die onder de huid kunnen kruipen en daar enorme schade kunnen aanrichten.

Deze madenziekte zorgt voor een suf konijn en pijnlijke wonden waardoor we onder narcose een behandeling zullen uitvoeren. Er wordt pijnstiller en antibiotica toegediend.

Myasis kun je voorkomen door goed op de hygiene van het hok en konijn te letten. Voer beperkt krachtvoer en controleer dagelijks of er ontlasting in de vacht aanwezig is. Verschoon de poep/plasplekken in het hok liefst 1x per dag. Controleer extra als je groene vliegen rond het hok ziet !

Schimmel

Een konijn met schimmel vertoont kale plekken, wonden en droge schilferige korsten die beginnen aan de kop en zich kunnen uitbreiden naar de rest van het lichaam. De jeuk is matig tot afwezig. De huid zelf is rozerood en ontstoken. Schimmel is besmettelijk voor alle zoogdieren; een mens kan het overdragen aan een konijn maar een konijn kan ook de mens besmetten! De dierenarts zal een kweek inzetten als hij je konijn van schimmel verdenkt.

Wormen

Wormbesmettingen bij konijnen komen steeds vaker voor. Er zijn schadelijke en minder schadelijke wormziekten. Zo zijn er wormen die voor ondervoeding, evenwichtziekte of bloedverlies kunnen zorgen.

Soms zie je de wormen bij de keutels. Vaak is er echter sprake van een mager konijn met een bolle buik. In situaties waar je meerdere konijnen bij elkaar hebt is het zinvol om preventief te behandelen. Dit kan met behulp van pipetjes in de nek of een pasta/oplossing. In alle andere gevallen adviseren wij de ontlasting eerst te onderzoeken zodat we gericht kunnen behandelen.

Neem contact op

Heeft u vragen of opmerkingen? Bel ons op 0345 57 3211 of vul het contactformulier in.

Voor spoedgevallen zijn wij 24 uur per dag bereikbaar.